Spring til indhold

København mellem gammelt og nyt

En ny samling billeder på kbhbilleder.dk, taget af fotografen Erik Nicolaisen Høy, viser København i et mere nutidigt lys – i skæringspunkterne mellem det nye og det gamle.  

Nørrebrogade ved Den røde plads

Nørrebrogade ved Den Røde Plads. Foto: Erik Nicolaisen Høy, 2022.

Byens konstante forandring - også i nutiden

Kbhbilleder.dk er både for gamle og nye fotos. Til sammen giver fotografierne et indtryk af, hvordan byen har forandret sig gennem tiden, hvad der er bevaret og hvad der er kommet til. 

En samling fotos af nutidens København er netop blevet tilføjet til kbhbilleder.dk. Billederne dokumenterer en by i rivende udvikling, men også hvordan vores historie er bevaret og nyfortolkes i takt med nye behov. Samlingen er optaget mellem 2012-2022, hvor nye bydele skød op, gamle kvarterer forblev uforandrede og en coronanedlukning gav nye muligheder for at indfange det hele med et kamera. 

Erik Nicolaisen Høy er fotografen bag samlingen, som han gavmildt har overdraget til Københavns Stadsarkiv. Billederne viser de nye bydele, der ikke tidligere har været repræsenteret på kbhbilleder.dk, samt hvordan det historiske København eksisterer side om side med vores nutidige brug af byen. 

Se Erik Nicolaisen Høys fotografier her

Carlsbergbyen

Carlsberg Byen ved J.C. Jacobsens Have og ”De Hængende Haver” tegnet af arkitekten Svenn Eske Kristensen. Murværket blev oprindeligt opført som facade til bygningen Ny Tap mellem 1967-1969. Ny Tap er i dag nedrevet mens det gamle murværk er blevet en del af Københavns Professionshøjskole. Foto: Erik Nicolaisen Høy, 2022.

Fotograf og historiefortæller 

Erik Nicolaisen Høy er tidligere bibliotekar på Københavns Hovedbibliotek og har i mange år været en passioneret formidler af små og store begivenheder fra 1800-tallets København. I forbindelse med sin formidling, der også omfatter byvandringer og blogs om arkitektur og lokalhistorie m.m., har Erik Nicolaisen Høy med sit kamera opsøgt stederne, hvor de historiske begivenheder har fundet sted og indfanget dem mellem gammel og nyt. Med årene er det blevet til en omfattende fotosamling, der fortæller historien om en by i forandring – om det nye, der skyder op side om side med det gamle.  

For Høy er fotografiet et redskab til at vække historien til live, og det er ofte fortiden han er på udkig efter, når han vandrer rundt i nutidens København. Billederne skal tage beskueren med tilbage i tid og vise byen som den var engang, indenfor voldene med de snævre, brostensbelagte gyder og stræder eller udenfor på det dengang landlige Frederiksberg.  

Gråbrødretorv

Gråbrødretorv. På billedet vidner de farverige husfacader om Københavns brand i 1728, der gav anledning til særlige regler for byggeri. Disse bygninger, også kendt som ”Ildebrandshuse,” var et typehus, der skulle mindske faren for store bybrande. Erik Nicolaisen Høy, 2020. 

Det historiske København  

Da coronanedlukningen i 2020 ramte København, gav det også nye muligheder for at indfange byen: ”Med nedlukningen kunne jeg bevæge mig rundt i et næsten mennesketomt København og indfange motiverne helt uden forstyrrelser,” forklarer Høy og fortsætter; ”I fraværet af shoppende turister, trådte den gamle bygningsmasse pludselig frem på Strøget, og på Vesterbrogade, hvor trafikken normalt er mere eller mindre konstant, var det med ét blevet en anelse nemmere at forestille sig 1800-tallets helt anderledes mylder af bønder, hestevogne, kreaturer og handelsfolk.” Dermed kunne motiverne få et unikt og mere tidløst udtryk. 

Nedlukningen betød også, at der var mindre forurening i luften over København, og det gjorde det nemmere for Høy at fange sine motiver i et godt lys. Hans æstetiske ideal er nemlig ikke det uskønne og kontrastfulde. Det er derimod det uspolerede, og nok mindre tidstypiske, pæne udtryk, han søger i sine fotografier; ”Min hensigt har klart været at få motiverne til at tage sig bedst muligt ud. Man kan vel kalde det en slags postkortfilosofi.” 

Amagertorv

Amagertorv. På flere af Høys billeder kan man finde spor efter coronatiden. På nogle billeder ses skilte og testcentre, mens andre billeder fremstår mennesketomme på grund af de løbende nedlukninger. Her ses Amagertorv med Storkespringvandet, der normalt summer af liv med et mylder af mennesker. Dermed gav pandemien en helt unik mulighed for at indfange byens gader og bygninger på kamera. Erik Nicolaisen Høy, 2020. 

Dokumentation af samtiden  

Det er dog ikke kun det gamle København, Erik Nicolaisen Høy er optaget af. Interessen for historien har også ført ham til steder som Nord- og Sydhavnen, hvor helt nye bydele er skudt op på ingen tid, eller til Carlsberg Byen og det gamle Grønttorvet i Valby, hvor nye kvarterer er blevet omdannet til ny brug og nye behov. For Høy vidner denne drastiske udvikling om, at historien ikke bare hører fortiden til, men derimod er en sag, der hele tiden bliver skrevet og omskrevet: ”Da man jo ikke kan dokumentere retrospektivt, har det været vigtigt for mig at indfange de løbende udviklingstrin i anlæggelsen af nye bydele som Nordhavnen og Carlsberg Byen. ” 

Det er tanker, der taler ind i Stadsarkivets og mange andre kulturinstitutioners ønske om at dokumentere og bevare en viden om det, der sker i samtiden, og som i fremtiden måske bliver til kulturhistorie. Op igennem 1900-tallet har de kommunale institutioner, herunder Stadsingeniøren, grundigt dokumenteret områder og bebyggelser, som stod foran radikal forandring. På samme vis er Høys fotos med til at dokumentere nutidens København i forandring, og bygninger der for få år siden bestod eller opstod. 

Nordhavn sandkaj

Nordhavn, Sandkaj. Høy har dokumenteret flere af de nye kvarterer, der er opstået i København de senere år. Her ses Århusgade-kvarteret, hvor den tidligere industrielle havnefront i Nordhavn er blevet ombygget til beboelse og nye arbejdspladser med plads til byliv og spisesteder. Erik Nicolaisen Høy, 2022. 

 

Børsen

Børsen, Slotsholmsgade. Høy ønsker at indfange nutiden for at bevare motiverne til eftertiden. Alle billeder kan være interessante som levn fra fortiden, men nogle gange bliver de ekstra relevante. Dette er blandt andet tilfældet med Høys foto af Børsen, der i 2024 brændte ned. Erik Nicolaisen Høy, 2021. 

Tak 

En stor tak til Erik Nicolaisen Høy for at aflevere sin fotosamling til Københavns Stadsarkiv og en endnu større tak for at overdrage rettighederne arkivet. Til sammen betyder det, at vi nu kan vise København i et samtidsperspektiv på kbhbilleder.dk, og at vi alle kan bruge billederne, så længe fotografen krediteres.